NAGYBÖJT 2025 – LAETARE VASÁRNAP
Nagyböjt 4. vasárnapja: Laetare vasárnap, a nagyböjt közepe. Liturgikus színe a bűnbánatot jelölő lila helyett a derűsebb rózsaszín. Advent vasárnapjai között a Gaudete vasárnap a megfelelője.
Az elnevezés az e napi liturgia introitusából származik. Az introitus (a latin introeo, magyarul bemegyek szóból) a szentmisét indító gregorián ének, antifonás zsoltár, mely a miséző és kísérete bevonulása alatt hangzik föl. Az 5. században említik először. Szövege zsoltár vagy valamely szentírási rész.
Nagyböjt 4. vasárnapja introitusának kezdőszava: Laetare Ierusalem (Vigadozzál Jeruzsálem) Iz 66,10-11 alapján.
A gregorián dallam:
https://www.youtube.com/watch?v=IXhIPtK9ABc
Magyarul a Liturgikus Népénektárban:
https://nepenektar.hu/idoszak/nagybojt/liturgia/34/intr/560/vigadozzal-jeruzsalem-laetare-ierusalem
Iz 66, 10-11
10Örülj, Jeruzsálem,
s ujjongjatok ti is mind, akik szeretitek!
Örüljetek és vigadjatok,
akik gyászoltatok miatta!
11Hogy tejével táplálkozzatok
és jóllakjatok vigasztalása ölén,
és elteljetek gyönyörrel
dicsőségének emlőjén.
https://www.magyarkurir.hu/hirek/rozsaszinben-latni-vilagot
Fehérváry Jákó OSB: Rózsaszínben látni a világot?
(részlet)
A liturgikus színek ma ismert kánonja a Trienti Zsinat után, az V. Piusz-féle misekönyv szertartásrendjében, úgynevezett rubrikáiban rögzül (1570). A rózsaszín használatát a nem sokkal később megjelent püspöki szertartáskönyv (Caeremoniale episcoporum) teszi lehetővé advent harmadik és nagyböjt negyedik vasárnapjára. Ezt követi a zsinat után megreformált misekönyv is: „rózsaszín vehető föl, ahol ez szokás, a Gaudete vasárnapon (advent III. vasárnapja) és a Laetare vasárnapon (nagyböjt IV. vasárnapján)” (Római misekönyv általános rendelkezései, 346). A rózsaszín használata tehát nem kötelező, de lehetséges, és a jelenlegi egyházi gyakorlatban a kiemelt készületi-bűnbánati időszakokhoz kötődik.